Voor kinderen is er niets vreemds aan God.

Over school, bidden met kinderen en methodes godsdienstonderwijs.

‘Zóóó kort maar?’ De verbazing is groot, als ik mijn gebed beëindigd heb. ‘Tja, waarom bid ik maar zo kort?’ Ik stamel wat, word me bewust van de haast die ik had, en ik realiseer me dat de school waar ik nu voor werk een andere gewoonte heeft bij bidden dan dat ik zelf gewend ben.

Ik hakkel nog wat en zeg ‘we hebben toch wel gebeden enne … God hoort je toch ook als het niet zo lang is?’ Nou, reacties zijn er genoeg!  Uiteindelijk stel ik de vraag: ‘Maar hadden jullie dan langer willen bidden?’

‘Jaaaa!’ laten de kinderen zich weer horen. De leerling die de vraag als eerste stelde, voegt toe: ‘Ja, want wij houden van lang bidden!’ Dat klopt, beaamt iedereen met instemmend knikken.

Een paar weken later hebben we zo nu en dan wat langer gebeden. Een paar gebeden komen uit het gebedenboekje van één van de kinderen, die het meenam als lievelingsboek in de Kinderboekenweek. Het Kerstgebed is zijn lievelings. Ik heb de woorden soms maar wat aangepast, daar waar het ging over de herders die komen, immers, het was toen nog midden oktober.

Nog een weekje later praten we over wat wij in onze klas het belangrijkst vinden en kostbaar. Van de diamant die ik meenam als voorbeeld, komen we via een omweg – van kluizen en lockers voor de kostbaarheden van de school – op nog meer kostbaars, zoals lief zijn voor elkaar, ons lokaal met stiften en potloden, onze namen en God.

God is zo tastbaar in deze gesprekjes. Voor de kinderen is er niets vreemd aan God. Ze willen graag over God praten, die woont in de kerk, dat is zijn huis, maar ook overal in de wereld en tegen Wie je zomaar kunt praten.

Ruimte om over deze dingen na te denken met je leerlingen is er in de dagelijkse praktijk van het basisonderwijs maar heel weinig en heel kort. Het onderwijs is volgepland met allerlei vaardigheden die geleerd en lessen die gegeven moeten worden. Om je te helpen zijn de verhalen over God en Zijn mensen in methodes verwerkt tot stukjes verhaal die je kunt voorlezen. Doe je dit als leerkracht niet elke dag of ben je als kind ziek, dan mis je de clou van de doorgaande lijn. Tussendoor wordt vaak ook nog een spiegelverhaal geplaatst rondom sociaal-emotionele vaardigheden. Om ook nog even te behandelen, of het nu een topic in je klas is of niet.

Luisterend naar mijn leerlingen, wetend van andere manieren om de grote verhalen te vertellen, maakt het volgen van een methode met papieren boekjes en te zingen liedjes ontevreden. Want er mist iets, niet alleen in tijd, maar ook in het overbrengen van het verhaal, in de gesprekken die met stukjes verhaal lastiger op gang komen, in het met woorden overbrengen van het verhaal. Kinderen dwalen zichtbaar eerder af bij de voor te lezen verhalen. Het is gewoon te beperkt, niet genoeg en alleen hun oren worden aangesproken.

Gelukkig weet ik dat er meer mogelijk is! Want je kunt een frisse wind laten waaien, diep aan het denken gaan met je leerlingen, niet aangestuurd en bedacht door jou, maar opkomend uit de groep en de leerling zelf.

Ben jij ook de standaard methodes op het gebied van levensbeschouwing en godsdienstonderwijs beu en voel je dat er meer van te maken valt? Zoek niet langer, maar verdiep je eens in Godly Play. Jarenlang gebruik in kerken en in scholen bewijst dat dit een sprankelende aansprekende manier van vertellen èn reflecteren is. Met Godly Play vertel je een verhaal in één keer en niet uit z’n verband gerukt, maak je het verhaal op meerdere niveaus inzichtelijk en gebruik je niet alleen woorden, ook met beeld en materiaal, met gebaren en handelingen. En de woorden die je aanbiedt, zijn zorgvuldig gekozen en rijke taal: niet specifiek voor onder- of bovenbouw geschreven, zelfs niet eens voor jong of oud, maar woorden van altijd. Bij het gebruik zul je merken dat ook nog eens heel wat sociaal-emotionele vaardigheden voorbij komen in zo’n sessie. Want Godly Play is binnenkomen, je klaar maken voor een verhaal, erin duiken en stil worden, vertellen en nadenken, luisteren naar elkaar, je samen verwonderen – wat soms dicht tegen filosoferen aanzit- , creativiteit en respect (ook voor wat niet gezegd kan of wil worden), vieren.

Voor mij is het duidelijk…

Voor jou ook?

Kom eens langs op een kennismakingsbijeenkomst. Zo leer je het van binnenuit kennen. Ook kunnen we met jou meedenken voor een moment of training op maat. Er is veel mogelijk.

We ontmoeten je graag!

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.