Godly Play op school

Viola Berends-Stadhouder, leerkracht en locatieleider, over haar ervaringen met Godly Play op basisschool De Regenboog in Apeldoorn:  “Ze spelen met het verhaal in hun hoofd”

“Wij vinden Godly Play op school een zinvolle aanvulling op onze lessen levensbeschouwing. Er komen dingen in naar voren, die in andere lessen niet zo snel aan bod zouden komen. Stilte, identiteitsvorming, laten zien dat je op een andere manier mag denken dan de anderen. We werken op verschillende manieren met Godly Play. We hebben ook een aparte ruimte voor ingericht. Dat is een veilige ruimte, waarin je jezelf mag zijn, en mag twijfelen.

Godly Play gaat voor mij om exploreren. Kinderen verkennen en spelen ook echt met de verhalen, in hun hoofd. De vragen helpen daar erg bij: Wat is het mooiste aan het verhaal? Wat is het belangrijkste? Wat zouden we weg kunnen laten? Dat lijken eenvoudige vragen, maar het is belangrijk dat kinderen ontdekken dat je niet allemaal hetzelfde belangrijk hoeft te vinden. Ze verwerken de verhalen ook allemaal op hun eigen manier. Daarom hebben we in de Godly Play ruimte veel verschillende knutselspullen staan, maar ook een zandbak en bouwblokken.

Ik heb zelf een Godly Play-cursus van drie dagen gevolgd, als verteller. In die dagen duik je heel intensief de verhalen in. Zo’n Godly Play sessie vraagt steeds weer de volle aandacht van de verteller. Niet alleen de kinderen moeten er klaar voor zijn. Ik vraag mezelf ook altijd af: ‘Ben ik er klaar voor om het verhaal te vertellen?’ Je moet even weg uit de hectiek.”

Gelezen in het tijdschrift Volzin. Ben je benieuwd naar het volledig artikel? Je kunt het nummer, juli 2017, hier bestellen.

Gezien op de website van PC GVO:

Bij RTL4 en RTL5 laten we voorbeelden van onze lessen zien. Kinderen en docenten leggen uit waarom GVO-lessen helpen om een eigen mening te vormen.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.